Danske kvanteforskere kan med Novo Nordisk Fondens og statens nye, store investering i teknologien høste erfaringer i arbejdet hen mod den næste generation af kvantecomputere. Om cirka fem år ventes de at kunne køre knaldhurtige beregninger uden at gå i fejltilstand.
Ifølge Novo Nordisk Fonden vil mange dog kunne køre open source-løsninger, og al intellektuel ejendom og data på computeren ejes af dens nordiske brugere.
Uden teknologi fra amerikanske giganter er det i bedste fald stærkt kompliceret at logge på centrale borgertjenester som MitID. Det erfarede Søren Thaulow, da han valgte open source-systemet e/OS til sin smartphone.
Brancheorganisationen DI Digital har sendt et brev til digitaliseringsministeren med en klar opfordring om at arbejde for en udskydelse af en kommende AI-forordning fra EU.